Miksi #sauna on niin tärkeä osa #slush17 -tapahtumaa?

Slush ja sauna; sauna ja slush. Kumpi on yin ja kumpi yang? Toinen on kylmä, pimeä, märkä ja likainen. Toinen tarjoaa lämpöä, valoa, puhtautta ja hyvää oloa. Nämä vastakohdat täydentävät toisiaan.

Elementit ovat vahvasti läsnä marraskuun 30 päivänä alkavassa Slush! Helsinki 2017 -tapahtumassa, joka kestää aina joulukuun ensimmäiseen päivään saakka. Slushin järjestäjät ovat tuoneet saunan takaisin tärkeimpään teknologia-alan startup yrittäjien tapahtumaan sen monen vuoden poissaolon jälkeen. Sauna otettiin osaksi Slushia, missä muuallakaan, kuin saunan kotimaan Suomen pääkaupungissa Helsingissä.

Slush-vierailijat ovat lämpimästi tervetulleita Saunakylään, joka sijaitsee Helsingin Messukeskuksen pohjoisen sisäänkäynnin ulkopuolella. Saunakylän kuusi saunaa, lämmin palju sekä ruoka ja juomatarjoilut mahdollistavat vierailijoille unohtumattoman kokemuksen. Saunoville on järjestetty saunomistarvikkeet ja pyyhkeet. Harvia esittelee Saunakylässä kaksi saunaa. Toinen saunoista on hybridimalli, lämpöä saadaan sekä sähkökiukaasta että infrapunasäteilijöistä. Lisäksi Harvia esittelee perinteisen puulla lämmitettävän Solide-pihasaunan.

”Saunakylä on rakennettu puisen terassin päälle. Alueen ympärillä sammalpolut mutkittelevat saunojen, paljun, suihkun sekä pukuhuoneiden välillä. Kulkureitit on viimeistelty sisustustuotteilla”, kertoo Slush-organisaation johtaja Nicolas Dolenc.

Dolenc muistelee aikaisempia vuosia, jolloin saunat olivat mukana Slush-tapahtumassa. ”Tapahtuma järjestettiin vuonna 2013 Kaapelitehtaalla ja olimme pystyttäneet saunat tapahtumapaikan edustalle, meren rannalle. Useat kansainväliset vieraat pitivät mereen hyppäämistä tähän aikaan vuodesta huvittavana. Jäimme varmasti monen mieleen erilaisena ja mielenkiintoisena.

Kolmas kerta toden sanoo

Slush järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa Helsingin Messukeskuksessa.

”Viimeksi saunat olivat mukana tapahtumassa vuonna 2014. Huomasimme, että meillä ei tuolloin ollut tarpeeksi resursseja huippuluokan saunakokemuksen toteuttamiseen, jota vieraat olivat odottaneet”, Dolenc kertoo.

”Tänä vuonna rakentamamme Saunakylä pystyy vastaamaan korkeimpiinkin odotuksiin”, Dolenc lisää. ”Kun tapahtuman järjestämisen suhteen on jo valmiiksi kädet täynnä, on sauna mukava bonus, ei ykkösjuttu. Tässä tapauksessa kolmas kerta toden sanoo. Olemme oppineet menneiden vuosien haasteista ja ymmärrämme nyt paremmin kokonaisuutta.”

“Kun minusta tuli tapahtuman johtava tuottaja kaksi vuotta sitten, ainoa mitä tahdoin nähdä lavalla oli tuli. Unelmani toteutui viimevuoden Slush-tapahtumassa”, Dolenc jatkaa. ”En enää usko unohtumattoman kokemuksen rakentuvan vain yhdestä näyttävästä elementistä. Huippuosaaminen on monen pienen asian summa. Vierailijat näkevät esimerkiksi tapahtuman WC-jonojen pituudet reaaliaikaisesti mobiilisovelluksemme kautta.”

Voit varata Slush-mobiilisovelluksen avulla myös oman saunavuorosi tai vaikkapa neuvottelutilan tapaamisia varten.

Ei ole syytä jännittää

Slush kutsui Sauna from Finland -yritysverkoston tapahtumakumppaniksi isännöimään Saunakylää. Yritysverkostoon kuuluu 180 sauna ja spa-alan toimijaa. Sauna from Finland neuvoo hotelleita, kuntokeskuksia ja kylpylöitä ympäri maailmaa saunan rakentamisessa. Järjestö lobbaa myös saunan päivästä kansallista liputuspäivää.

”Tutkimuksemme mukaan jopa 85 % Suomeen matkaavista ulkomaalaisista tahtoisivat kokea suomalaisen saunan”, kertoo Sauna From Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju. ”Slush on erinomainen tilaisuus mahdollistaa heille tämä kokemus. Haluamme luoda heille ikimuistoisen saunakokemuksen. Toivomme heidän muistavan saunakokemuksensa terveyttä edistävänä sekä rentouttavana, saunaa ei ole syytä jännittää.”

Jännittää? Mikä saunassa pelottaisi?

Harju mainitsee tutkimuksen, jonka mukaan useille, joille sauna on vieras asia, on sen lämpö ja alastomuus jopa pelottavat elementit. Rentouttavan kokemuksen takaamiseksi Slushin Saunakylässä saunojille annetaan uimapuvut sekä pyyhkeet, jottei kenenkään tarvitse saunoa alastomana. Saunan voi halutessaan myös varata, jotta siellä saa löylytellä vain oman ryhmän kesken. Myös saunan lämpötila pidetään tapahtumassa maltillisena.

Startup Sauna

Suomalaisilla startup-yrittäjillä on tätäkin syvempi suhde saunaan. Slush on osa Startup Sauna-tapahtumaa, jonka tavoitteena on tehdä ideoista totta tuomalla osaajat ja uudet yritykset yhteen.

Aalto Yliopiston entinen varasto toimii nyt Startup Saunan tiloina. Saunatilojen lisäksi rakennuksesta löytyy kokoustiloja. Yksi kokoustiloista on sisustettu saunaksi, erona on vain kiuas, joka on korvattu tussitaululla.

Viime kesänä 20 Startup Saunan valmentajaa kiersivät 12 suomalaisessa yliopistossa tavaten paikallisia startup-yrittäjiä. Yrittäjillä oli tällöin mahdollisuus verkostoitua ja esitelmöidä ideoitaan sijoittajille. Miten kiertue liikkui kaupunkien välillä? Auton perässä oli tietenkin pyörillä liikkuva sauna, jotta jokaiseen palaveriin saatiin täydelliset puitteet.

”Valmentajamme kiertävät kahdesti vuodessa muutaman kuukauden ajan Pohjoismaissa, Baltiassa, Itä-Euroopassa ja Aasiassa tavaten startup-yrittäjiä,” Startup Saunan markkinointijohtaja Jan Bubienczyk selittää. ”Kiertueen jälkeen valmentajat valitsevat näistä 1500 hakijasta 15 tiimiä, jotka pääsevät osallistumaan viiden viikon ohjelmaamme.”

”Osallistujat näyttävät todella nauttivan saunomisesta ja sauna on aidosti osana ohjelmaa”, Bubienczyk kertoo.