Lippu salkoon ja saunaan – 10 hyvää syytä saunoa Saunan Päivänä

Suomalaisten kansanperinteellä, saunomisella on tutkitusti useita terveyshyötyjä. Suomalaisen Saunan Päivää vietetään tulevana lauantaina 9.6.2018., tämän kunniaksi Harvia kehottaa kaikkia laittamaan lipun salkoon ja saunan päälle.

Sauna on suomalaisille paikka puhdistautua, hoitaa kehoa ja juhliakin. Suomen Saunaseuran aloitteesta on perustettu adressi, jolla suomalaiselle saunalle haetaan omaa virallista liputuspäivää kesäkuun toiselle lauantaille, jolloin vietetään myös Saunan Päivää.

”Maailman johtavana sauna- ja spa-alan toimijana haluamme olla mukana edistämässä virallisen liputuspäivän toteutumista. Saunan hyödyt eivät ole enää vain suomalaisten salaisuuksia, vaan ne ovat alkaneet kiinnostaa entistä enemmän myös kansainvälisesti. Mikä olisikaan parempi tapa juhlia kansanperinnettämme, kuin virallinen liputuspäivä”, kertoo Harvian markkinointijohtaja Sami Linna.

Saunan Päivän kunniaksi kokosimme 10 hyvää syytä saunoa lauantaina ja myös kaikkina muinakin päivinä

  1. Sauna kosteuttaa ihoa
    Saunan lämpö parantaa ihon aineenvaihduntaa, auttaa ihoa uudistumaan ja poistamaan tehokkaammin kuona-aineita. Iho säilyttää kosteuden ja kimmoisuuden puhtaana paremmin. Lähde
  2. ja tehostaa hoitojen vaikutusta
    Lämpö avaa ihohuokoset, minkä ansiosta ihonhoitotuotteiden ainesosat vaikuttavat syvemmällä ihossa. Sauna näin ollen tehostaa tuotteiden vaikutusta ja tuopa ripauksen luksustakin kokemukseen.
  3. Sauna auttaa uniongelmiin
    Kehon lämpötilan nousu lisää melatoniinin esiasteen, serotoniinin määrää, joka on tärkeä tekijä nukahtamisen näkökulmasta. Myös kehon viileneminen saunan jälkeen nukuttaa ja tekee unesta syvempää.
  4. Sauna tekee hyvää sydämen terveydelle
    Kerran viikossa saunoviin verrattuna, saunominen 2–3 kertaa viikossa pienentää sydän- ja verisuonitautien riskiä yli 20 %. Ja mitä useammin saunoo, riskit voivat vähentyä jopa 65 %. Lähde
  5. Sauna vaikuttaa kehoon kuten liikunta
    Lämpö laittaa sydämen pumppaamaan enemmän verta ja pintaverisuonten laajentuessa, sydämen työ helpottuu. Lämpö tekee elimistöllesi siis samaa kuin liikunta. Lähde
  6. Sauna rentouttaa lihaksia
    Sauna rentouttaa liikunnan rasittamia lihaksia. Tutkimuksen mukaan saunominen ennen rasittavia harjoituksia ehkäisee lihasten kipeytymistä ja lisää niiden liikkuvuutta. Lähde
  7. Sauna vähentää dementian riskiä
    Jo kaksi saunomiskertaa viikossa vähentää dementian riskiä viidenneksellä verrattuna niihin, jotka saunovat vain kerran viikossa. 4–7 kertaa viikossa saunovilla dementian riski on peräti yli 60 % pienempi. Lähde
  8. Tiheä saunominen voi helpottaa ihotauteja
    Saunomisen on todettu olevan eduksi esimerkiksi psoriaasissa ja monessa muussakin ihostaudissa. Lähde.
  9. Sauna tuo onnellisuutta
    YK:n onnellisuusraportin mukaan maailman onnellisimmat maat ovat järjestyksessä Suomi, Norja ja Tanska. Lähde. Ei liene sattumaa, että kaikissa näissä maissa saunominen on osa kulttuuria ja perinnettä. Tämän lisäksi saunominen on myös sosiaalinen tapahtuma, sinne mennään niin joukkueen kesken kuin kaveriporukallakin.
  10. Sauna on suomalaisen hyvinvoinnin lähde
    Suomessa saunaan liittyy mystiikkaa ja parantavaa voimaa ja sillä on merkittävä rooli suomalaisessa kansanperinteessä.

Voit osallistua adressiin allekirjoittamalla sen täällä.