Saunan lämpö auttaa nukahtamaan

Onneksi suomalaiset ovat saunakansaa. Samalla kun saa nauttia kiukaan sihahtelusta, varmistaa myös parempaa yöunta. Saunomisen ja hyvän unen yhteys on tutkitusti olemassa. Kyse on varmasti paljon saunan positiivisesta mielikuvasta, mutta myös fysiologinen vaikutus aivoihin ja kehoon on todellista.

Saunomalla pystyy vaikuttamaan kehon vireystasoon. Nukahtamisen näkökulmasta tärkeä tekijä on nukkumiseen vaikuttavan melatoniinin esiaste serotoniini. Kun haluamme laskea vireystasoa ja lisätä syvän unen määrää, kannattaa laittaa sauna päälle. Lämpötilan nousu lisää nimenomaan serotoniinin aineenvaihduntaa ja samalla se laskee noradrenaliinin määrää. Kun keho alkaa viilenemään, alkaa myös nukuttaa ja unesta tulee syvempää.

Kehon lisäksi myös mieli lepää saunassa

Sauna on paikka, jossa stressi vähenee ja mieli sekä keho rentoutuvat. Saunassa ei työasioita tehdä eikä pohdita koskaan. Saunaan mennään hiljentymään ja nauttimaan löylyistä. Lämmön tarjoama hyvinvointi rentouttaa ja vie stressin pois. Löylyttelyn jälkeen olo onkin onnellinen ja mieli virkeä.